Motorische problemen kunnen opvallen door:

  • vaak vallen, struikelen
  • oopt met de voeten voor elkaar
  • fietsen gaat moeilijk
  • zwemmen lukt niet
  • kan niet klimmen, klauteren
  • niet huppelen, hinken, touwtje springen
  • niet schommelen
  • niet meekomen met de gymlessen
  • traplopen lukt niet
  • blijft niet aan tafel zitten, valt van de stoel af
  • zithouding is slecht
  • moeite met kleuren
  • kan niet puzzelen
  • schrijven is erg slordig, niet aan elkaar schrijven
  • knoeit met eten, kan bestek niet hanteren
  • kan geen bal vangen, niet voetballen
  • ziet geen gevaar
  • faalangst, onzeker met bewegen
  • angst om te bewegen
  • neemt geen initiatief
  • gaat niet op onderzoek uit
  • angst voor de ruimte, kan er niet mee omgaan
  • kan geen maat/ ritme vasthouden
  • snel over- /onderprikkelt
  • last van de kleren, geluiden
  • overgewicht
  • conditie is slecht

Het onderzoek

Na aanmelding is er een gesprek met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind, hierin wordt de motorische ontwikkeling besproken en met welke activiteiten het kind moeite heeft. Dan volgt het motorische onderzoek.

Hierin komen de onderdelen van de motoriek aan bod, er wordt ook gekeken naar het kind als persoon. De leerstrategie van het kind is ook van belang.

Lees verder

 


De behandeling

Tijdens elke kinderoefentherapeutische behandeling wordt op een speelse manier gewerkt aan onderdelen van het behandelplan. Hierbij staat het plezier in bewegen op de voorgrond. Er wordt in de behandeling aangesloten bij de interesse en belevingswereld van het kind.

De zintuiglijke ontwikkeling is geïntegreerd in de behandelingen.

Regelmatig zullen de gestelde doelen geëvalueerd worden met ouder(s)/verzorger(s) en andere betrokkenen. Er zal indien wenselijk adviezen voor thuis en school gegeven worden.

OKI-B Ouder Kind Interactie Bewegingsspel

Soms is de relatie tussen ouders en kind niet zo makkelijk als je zou denken. Ouders zeggen dat ze hun kind niet begrijpen. Dat ze niet weten wat ze moeten doen. Als kinderoefentherapeute Cesar werk ik veel met kinderen bij wie het allemaal niet vanzelf gaat, bijvoorbeeld door hechtingsproblemen.

In gesprekken met ouders hoor ik: “Ik snap mijn kind vaak niet.”, “Ik weet niet waarom hij/zij doet wat hij/zij doet.”, “Ik weet niet hoe ik hem/haar moet "lezen", ik weet niet hoe ik hierop moet reageren".

Een van de oplossingen hiervoor is samen bewegen volgens de OKI-B methode. OKI-B is een wetenschappelijk onderbouwde methode om de relatie tussen u en uw kind te verbeteren. Het mooie van deze methode is dat door samen te gaan bewegen en plezier te ervaren u de gelegenheid krijgt weer op uw kind af te stemmen en elkaar beter zal leren te begrijpen. Meer info over OKI-B